PTZ = Pan-Tilt – Zoom چیست؟
مقالات و اطلاعاتی از دوربین های مدار بسته
PTZ = Pan-Tilt – Zoom چیست؟
نوشته شده توسط سحر لشگری در ساعت 11:52

کاربری که در حال تماشای تصویر دوربین های مداربسته در مانیتور روبروی خود است ، ناگهان یک مورد مشکوک ، نظرش را جلب میکند .

اما تصویر دوربین مداربسته این مورد مشکوک روی مانیتور در اندازه 5 اینچ است و بسیار مشکل میتوان جزئیات را مشاهده کرد .

اپراتور فورا از مشاهده 15 تصویر دیگر صرف نظر میکند و تصویر شانزدهم را به صورت تمام صفحه Full screen مشاهده میکند .اما باز هم موضوع مشکوک مفهوم و واضح نیست .

چگونه باید این مساله را حل کرد؟

در دوربین مداربسته آنالوگ و یا دیجیتال می توان تصویر زنده و یا ضبط شده را بزرگ کرد . البته در دوربین های آنالوگ بزرگنمایی همراه با پایین آمدن کیفیت است .اما مقدار بزرگنمایی ممکن است کافی نباشد و نیاز به مشاهده جزئیات بیشتری باشد .

برای حل این مشکل از لنز های زوم ZOOM می توان استفاده کرد .

این لنز ها بصورت مکانیکی به حرکت در می آیند و بدون افت کیفیت ، سوژه مورد نظر را تا 30 یا 40 برابر بزرگ نشان میدهند . معمولا در کنار لنز ها عددی در کنار حرف ایکس نوشته می شود .

و هر چه عدد بزرگتر باشد ، میزان بزرگنمایی بیشتر است .

اما باید این مساله را هم در نظر گرفت که لنز زوم فقط در یک راستا و یک خط حرکت میکند و تصاویر بزرگتر نمایش داده می شود . یعنی دقیقا به سمت مرکز تصویر حرکت میکند ، در حالی که ممکن است شما بخواهید گوشه تصویر را چندین برابر بزرگتر ببینید .

راه حل این مساله هم وجود دارد. پایه هایی گردانی وجود دارد که می تواند با استفاده از یک کنترلر PTZ در چهار جهت (360 درجه افقی و 180 درجه عمودی )حرکت کند این پایه ها PanTilt نام دارد و بصورت داخل و خارج محیطی ساخته شده اند .

بنابراین همزمان با بزرگ کردن تصویر با بحرکت در آوردن پایه ، می توان نقطه ی مورد نظر را بدون اینکه از کادر یا مانیتور خارج شود ، دقیق مشاهده کرد .

البته مدتی است که دیگر به ندرت از دوربین مداربسته + لنز زوم + پایه گردان چهار جهته + کاور + پایه ثابت برای اتصال پایه گردان به سقف یا دیوار استفاده میشود و بجای آن از دوربین مداربسته دام چرخشی Fast Domeیا Speed dome استفاده میشود .



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: برچسب‌ها: دوربین مدار بسته, خرید دوربین مدار بسته, دوربین های Speed dome, دوربین های مدار بسته اسپیددام,